Overblog Suivre ce blog
Administration Créer mon blog
Crevice Weeds Writings—«waifs of many a wreck»—motley and fragmentary writings—sketchy and faulty—failed, perhaps—unconfined—along the borders, upon the thresholds and into the chinks of literature, «as foam that the sea-winds fret»…

NOTE a «Glosse etimologiche» (AVALON: Appunti d’invito alla lettura)

Alessandro Zabini

Le fonti sono Caradoc di Llancarvan, Faral, Gervasio di Tilbury, Giraldo Cambrense, Lloyd-Morgan, Loomis, Trioedd Ynys Prydein, Guglielmo di Malmesbury. Per Evelac, o Evelake, v. Malory, Le Morte d’Arthur, XIII, 10, pp. 254-255; XIV, 3-4, pp. 277-279. Seguendo Hersart de la Villemarqué, il quale suggerì che la grafia adottata da Chrétien, Lancelot, fosse una versione scorretta di l’Ancelot, e che il nome dell’eroe fosse in realtà Ancelot, Goodrich sostiene che tale nome è il risultato della trascrizione dal Latino all’antico Francese, con la perdita della sillaba gu e l’aggiunta di una t finale,...

Constellations by Unwalkable Paths: Isobel & Isobel (Adventure Tales as Constellations, or James Oliver Curwood and Hugo Pratt as producers of «objet imaginaires»—Second Clipping)

Alessandro Zabini
Constellations by Unwalkable Paths: Isobel & Isobel (Adventure Tales as Constellations, or James Oliver Curwood and Hugo Pratt as producers of «objet imaginaires»—Second Clipping)
Constellations by Unwalkable Paths: Isobel & Isobel (Adventure Tales as Constellations, or James Oliver Curwood and Hugo Pratt as producers of «objet imaginaires»—Second Clipping)

Both Philip Steele of the Royal Northwest Mounted Police (1911) and Isobel: A Romance of the Northern Trail (1913), as they are originally titled, are dramatic and happy ending tales of love and adventure, such as it’s rarely—or maybe never—allowed to meet with in everyday life. Readers, however, are not attracted to the novels solely by the perilous vicissitudes, the hard journeys through the unbounded snowy ranges, or the happy endings, nor are they bewitched only by the two female leading characters, both named Isobel, and both, in their own way, fascinating femme fatales of the Great North....

Green Window Crossway

Alessandro Zabini

THE GREEN WINDOW SEQUENCE … a girl gazing upwards while waiting … … blue grey shade through breeze-blended sounds … Who is Opal Thorne? / she comes from delight / Was she murdered? Everlasting Ease Blue shade through wind-blended sounds Daydreamy Lady Wholly Alone & Fading Away From A Crossway Waning Away Aside & Away More Dreadful Than Gloom «She Moves A Goddess» … eyes seem to hold history & storytelling before an old gate … … one road & a few doorways yawn blowing a premonition … … going down steeply … … nevermore young … … where they will walk?

Hugo Pratt & James Oliver Curwood (Adventure Tales as Constellations, or James Oliver Curwood and Hugo Pratt as producers of «objet imaginaires»—First Clipping)

Alessandro Zabini
Hugo Pratt & James Oliver Curwood (Adventure Tales as Constellations, or James Oliver Curwood and Hugo Pratt as producers of «objet imaginaires»—First Clipping)
Hugo Pratt & James Oliver Curwood (Adventure Tales as Constellations, or James Oliver Curwood and Hugo Pratt as producers of «objet imaginaires»—First Clipping)

In his Un romanzo d’avventura, Alberto Ongaro wrote of his friend Hugo Pratt: «La notte continuava a conservare la sua strana quiete minacciosa come se fosse appostata in agguato nel cielo. Ma egli quasi sembrava non vederla. Ora i suoi pensieri lo trascinavano all’improvviso verso una lontana notte d’inverno fino ad una bancarella veneziana carica di libri e battuta dal vento come un vecchio mercantile in mezzo a una tempesta. “Castagne, castagne” diceva una voce. L’anno prossimo quando sua moglie avesse avuto la licenza per vendere castagne il libraio avrebbe sistemato un grande braciere accanto...

«Riassumendo» … (AVALON: Appunti d’invito alla lettura—«Glosse etimologiche»—III.7)

Alessandro Zabini

Riassumendo… Avallonia, o Inis Avallon, sarebbe l’isola di un sovrano chiamato Vallone o Avallone, oppure l’isola delle mele, da aval, «mela», che dunque sarebbe Insula Pomifera in Latino. Afallach può essere sia nome proprio, sia nome comune, nel senso di «luogo delle mele», o «frutteto», ma dato che enys Auallach traduce l’insula Avallonis della Historia regum Britannie di Goffredo, poi detta insula pomorum nella Vita Merlini, sembra più corretto propendere per il nome comune che per il nome proprio. L’etimologia di Glastonbury è invece spiegata da Caradoc di Llancarvan come Glasingeburi o Glastonia,...

Soul or Spirit: Extemporaneous Clipping

Alessandro Zabini

… … … / no need of coaxing or dreadful faces / neither words nor images / / a lingering rub of the head / an unending purring sound / a flash of soft furry claws / a deep drowning green-eyed gaze / / no need for salvation / … … …

«Nulla dimostra che Ynys Witrin fosse il nome originario del luogo» … (AVALON: Appunti d’invito alla lettura—«Glosse etimologiche»—III.6)

Alessandro Zabini

Nulla dimostra che Ynys Witrin fosse il nome originario del luogo nella lingua dei Britanni. È parimenti indimostrato che l’abbazia di Glastonbury esistesse prima dell’epoca dei Sassoni. Nessun testo gallese anteriore al XII secolo menziona Glastonbury. Anche l’assenza di qualsiasi connessione arcaica fra quest’ultima e Giuseppe di Arimatea, l’altro elemento che permette di identificarla con Avalon e con il Graal, risulta confermata dagli studi recenti. Forse Ynys Witrin è semplicemente la versione gallese di Glastonbury, e non il contrario. Di sicuro non compare in nessun documento prima degli...

Haunting Shapes Coming Back Deranged

Alessandro Zabini

… and where the shift is made slash marks the spot … William S. Burroughs / a land where the wind alone is there on ye silent smiling curses, controlling the poisoned seas, that mysterious sea lit not too far from him, & this grey island / mysterious barge & boats of them all & of everything that is nondescript clothes / we among the islands / journey to ye underworld & eyes of heaven were well known / from darkness, teaching ye art of brushing ye green grass of time & time & timeline, & there is a not so unseen man who sits in the vision / fairy favours, images of wooded hills to ye knowledge...

«Resta da considerare l’altra etimologia utilizzata allo scopo di identificare Avalon con Glastonbury. Ynys Witrin» … (AVALON: Appunti d’invito alla lettura—«Glosse etimologiche»—III.5)

Alessandro Zabini

Resta da considerare l’altra etimologia utilizzata allo scopo di identificare Avalon con Glastonbury. Ynys Witrin ricorda Caer Wydyr, la Fortezza di Vetro, cioè un luogo fortificato cinto dall’acqua, nominato in Preiddeu Annwn (circa 900)—famosissimo, enigmatico componimento in versi contenuto nel Llyfr Taliesin (Libro di Taliesin, circa 1275)—in cui si narra di una spedizione di Arthur nell’Aldilà, e in cui si accenna, inoltre, a nove vergini che custodiscono una caldaia magica… yg kaer pedryuan pedyr ychwelyt. yg kynneir or peir pan leferit. O anadyl naw morwyn gochyneuit. Neu peir pen annwfyn...

Dim Dark Doorway Scrap—First Cut-up Version (Liminal Park Sequence)

Alessandro Zabini

And shadows of shapeless dreams abide Where life may abide no more Algernon Charles Swinburne … prophecy as no more than fleeting dreams, fragile south, looking through times & space, mother giving the divine meaning / virtue and light, drawn from things sailed to the mysterious otherworld, different gaze changes the world like shades of the high bushes / fate which could, or might be there, everything childhood; happiness, coming rather not too far from him, & this grey wind; a few tumbled sand-hills transfigured by playing & writing different inner spaces colliding into and of memories, looking...

1 2 3 > >>